صفحه اصلی : اخبار گردشگری : مسجد ایا صوفیه

مسجد ایا صوفیه

ایا صوفیه ؛ پر بازدید ترین بنای ترکیه

 

مسجد ایا صوفیه یکی از مهم‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری استانبول و حتی ترکیه است که بازدید از آن را در سفر به استانبول نباید از قلم انداخت. این بنای باشکوه در حقیقت یکی از شاهکارهای معماری بیزانس است.

بسیاری از گردشگران نمای مسجد ایا صوفیه  استانبول را به عنوان نماد ترکیه می دانند.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید بازدید از این مسجد میتواند یک انتخاب جذاب و به یاد ماندنی باشد.

 

 

 

مسجد ایا صوفیه کجاست؟

 

مسجد ایا صوفیه در بخش اروپایی استانبول، در میدان ایا صوفیه و در محله‌ ای پر رفت‌ و‌ آمد و توریستی، در  نزدیکی هتل‌ ها، مراکز خرید و دیدنی‌ های توریستی شهر قرار دارد . مسجد سلطان احمد از معروف‌ ترین مسجد هایی است که در کنار مسجد ایا صوفیه است. همچنین کاخ توپکاپی ، نخستین کاخ پادشاهان عثمانی در ترکیه، فاصله کوتاهی با مسجد ایا صوفیه دارد.

 

 

تاریخچه مسجد ایا صوفیه

از روم تا بیزانس

دیوکلسین، قلمرو وسیع امپراتوری روم را به دو بخش شرقی و غربی بین خود و فرماندهان هم‌ طرازش تقسیم و عملا نابودی امپراتوری قدرتمند روم را نا دانسته پی‌ ریزی کرد. پس از آن کنستانتین، شهر باستانی بیزانس را دوباره ساخت و کنستانتسنوپل (قسطنطنیه) نام گزاشت. این شهر به‌ طور شگفت‌ انگیزی در سرنوشت شهر روم، مرکز امپراتوری، موثر واقع و با تضعیف قدرت امپراتوری روم، کشور روم به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. بدین طریق امپراتوری روم شرقی (بیزانس) شکل گرفت. فرمانروایی بیزانس به دست امپراطور آرکادیوس افتاد که شهر بیزانس (استانبول امروزی) را با همان نام قدیمی‌ اش پایتخت خود قرار داد.

بیزانس، شهر بندری مهمی بود. این شهر به‌ دلیل قرارگیری در منطقه‌ای که کوتاه‌ ترین مسیر غرب به مشرق زمین بود، اهمیت تجاری خاصی داشت و از تمدن چشم‌ گیری برخوردار بود. ساکنان آن دارای سنت‌ های پا برجایی بوده‌اند؛ به‌ طوری که سلطه دیگران را به دشواری پذیرا می‌ شدند. مثلا یکی از حکم‌ رانان هوادار اسپارت که در سال ۴۰۵ قبل از میلاد بر این شهر تحمیل شد، پس از ۱۶ سال مقاومت از شهر بیرون شد.

بیزانس شهری بود با ویژگی‌ های اقتصادی سیاسی و فرهنگی خاص که ابزارهای لازم را فراهم می‌ آورد تا با فرهنگ و ارزش‌ های فرهنگی و اجتماعی سرزمین‌ های مجاور آشنا شود. از این راه بیزانس آثار هنری را به جهان عرضه کرد که علاوه بر برخورداری از اهمیت جهانی، از سنت‌ ها و فرهنگ‌ های بومی و منطقه‌ای مایه می‌ گرفتند. این شهر به‌ عنوان مرکز حکومتی به بزرگی امپراتوری روم، به تمدن‌ های روم و یونان در غرب و بابل، ایلام، اورارتو، هیتی و ایران از شرق دسترسی داشت . به همین دلیل بسیاری از پژوهشگران معتقدند که هنر و معماری بیزانس بی‌ تاثیر از هنر و معماری مشرق زمین نیست.

 

دسترسی به مسجد ایا صوفیه

 

 

  • نزدیک‌ ترین ایستگاه تراموا به ایا صوفیه، ایستگاه سلطان احمد است که با استفاده از خط T1 (باگجیلار-کاباتاش) می‌ توانید به این ایستگاه برسید.
  • از تکسیم با استفاده از قطار کابلی به‌ سمت کاباتاش و از آنجا با تراموا به ایستگاه سلطان احمد بروید.
  • اگر در سلطان احمد اقامت دارید، می‌ توانید با پیاده‌ روی به‌ راحتی در زمان کمی به مسجد ایا صوفیه برسید.

 

 

معماری مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه یا حاجیاسوفیا کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس در سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. و بعد در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس بازسازی و مرمت شد . بازسازی بنا توسط دو معمار به نام‌ های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) انجام شد.

 

بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در مدت پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد  تکمیل شد و در تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا در ابتدا کلیسای بزرگ نام گرفت. پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشی‌ ها و نگارگری‌ های داخل ایا صوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود.

 

 

مسجد یا کلیسا ؛ کدامیک؟

 

مسجد ایا صوفیه فعلی در ابتدا یک کلیسای بزرگ بوده که در سال‌ های ۵۳۲ تا ۵۳۷ با نام کلیسای بزرگ شهر به‌ دستور کنستانتین اول ساخته شده .

 

مسجد ایا صوفیه استانبول نامی متفاوت با دیگر مساجد استانبول دارد، زیرا کلیسای حاجیا صوفیا از بزرگ ترین کلیسا های جهان بوده است. این عنوان تا هزار سال بر این مسجد بود که با ساخت کلیسای بزرگ سویل در اسپانیا، عنوان آن به کلیسای ذکر شده داده شد. پس با این تفاسیر متوجه میشوید که چرا نام این مسجد با دیگر مسجد های این شهر تفاوت دارد.

بعد از فتح استانبول به دست سلطان محمد فاتح، کلیسای ایا صوفیه نیز تغییر کاربری داد و به مسجد تبدیل شد. پس از گذشت مدتی سلطان احمد دستور داد در مقابل همین کلیسا، مسجدی بسازند . که از نظر معماری  با کلیسا رقابت میکرد. امروز مسجد سلطان احمد استانبول یا همان مسجد آبی استانبول در منطقه ی فاتح واقع شده و یکی از مراکز مذهبی استانبول است.

 

 

برای کسب اطلاعات راجع به بهترین مراکز خرید ترکیه میتوانید به  سایت بلیط اینجا مراجعه کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x